Føroya Tele – Färöarna telekom

Føroya Tele, det största telekombolaget på det lilla öriket i Nordatlanten, Färöarna, bestående av 18 öar som hyser cirka 50 000 invånare. Dagligen servar operatören 38 000 abonnenter med mobiltelefoni, fast telefoni och bredbandstjänster. Företaget erbjuder också hostingtjänster för företag och organisationer.

 

Føoya Tele - case study - Coromatic

 

All trafik och alla tjänster driftas från Føroya Teles datacenter i Torshamn. Datacentret är en samhällskritisk anläggning eftersom den styr all internettrafik från Färöarna, vilket betyder att om det blir driftsstopp avskärmas Färöborna från den uppkopplade delen av världen.

Føroya Tele kontaktade Coromatic initialt för att man hade utmaningar med kylanläggningen i datacentret. Ett projekt som skulle sluta med en kraftigt reducerad energikonsumtion och minskade kostnader för uppvärmning av hela kontorsanläggningen.

 

Perfekta förutsättningar

Føroya Teles anläggning i Torshamn har från början de perfekta förutsättningarna för datacenterdrift i och med det svala klimatet. Med en medeltemperatur på 6,5 grader året runt, finns mycket naturlig kyla att använda. Samtidigt betyder det kalla klimatet att uppvärmning av byggnader är en betydande kostnad.

Coromatics uppdrag var initialt att serva en gammal och sliten kylanläggning i datacentret. Men efter att ha besökt datacentret presenterade Coromatic en mer allomfattande lösning för att effektivisera driften av hela datacentret och tillhörande kontorsbyggnader.

— Vi fick kontakt genom Coromatic i Danmark. De kom hit och tittade på anläggningen och vi började då diskutera helheten kring hur datacentret kunde optimeras ur energisynpunkt, säger Hjørleif Olsen, teknisk driftschef på byggavdelningen inom Føroya Tele.

Så förutom att bara uppgradera den gamla kylanläggningen, kom Coromatics experter med förslag till hur vi kunde jobba ännu smartare med hela anläggningen.

 

Føoya Tele - case study - Coromatic

 

Mer kyla till lägre kostnad

Den gamla kylanläggningen uppgraderades med modern utrustning och nya batterier som möjliggjorde att större mängd kyla kunde produceras till en lägre kostnad än tidigare. Men den stora, och kanske mest intressanta delen av projektet, var den lösning Coromatic presenterade kring anläggningens möjligheter till värmeåtervinning.

—Precis som alla datacenter producerade Føroya Teles anläggning stora mängder spillvärme som bara blåste rakt ut i tomma intet, samtidigt som man betalade betydande summor för uppvärmning av byggnaden varje år, säger Johan Andersson, landschef service på Coromatic i Sverige. Så vi presenterade idén kring att återvinna värmen och Hjørleif och hans team tyckte att det var en intressant idé.

Eftersom det redan fanns in- och utgående rörsystem till datacentret, var själva installationen av värmepumpen som skulle få värmen att cirkulera tillbaka i byggnaden igen, ganska okomplicerad.

 

Stora besparing och snabb ROI

— Vi har och har haft ett otroligt smidigt och flexibelt samarbete, där vi har kunnat använda Coromatics expertis där den behövts i kombination med att vi har använt lokal arbetskraft från ön i form av el-installatörer och VVS vilket är en arbetsmodell vi gärna tillämpar här på Färöarna av flera olika skäl, fortsätter Hjørleif Ohlsen.

Genom den återvunna värmen från datacentret värms idag både det 6 500 kvadratmeter stora datacentret och tillhörande kontor upp av Føroya Teles egen överskottsvärme. Sammantaget har energiförbrukningen som avser uppvärmningen reducerats med 70% sedan spillvärmen började återvinnas.

Tack vare den effektiviserade kylanläggningen kunde energiförbrukningen också minskas drastiskt på kort tid med en energireducering om nästan två tredjedelar.

— Till en början kände jag att det nästan var bra för att vara sant, men kombinationen av värmeåtervinningen och minskade kostnader för kylan resulterade tillsammans i en besparing på över en halv miljon danska kronor redan första året och därmed fick vi en snabb återbetalningstid på investeringen, avslutar Hjørleif Ohlsen.


Kontakta oss

Samtycke