GleSYS – as a Service

Falkenbergsbaserade hostingföretaget GleSYS är på stark frammarsch. Under företagets expansion har de tagit hjälp av Coromatic vid byggnationen av nya datacenter . Vid den senaste etableringen isolerades reservkraft och UPS till att bli en tjänst – as a Service.

 

Case study GelSYS - Coromatic

 

När Coromatic och GleSYS träffades för första gången 2010 hade hostingföretaget bara ett datacenter vid sitt kontor i Falkenberg.

— GleSYS stod inför en investering eftersom vi var fullbelagda i vår dåvarande servermiljö. Vi sträckte ut handen till bland annat Coromatic som är en stor aktör i branschen.

De erbjöd oss en väldigt attraktiv lösning och kunde även visa oss vägen vad gäller finansieringen. Det gav oss kraft att ta ytterligare kliv på marknaden, säger GleSYS vd Glenn Johansson och fortsätter:

— År 2013 satte vi upp en verksamhet i Stockholm och Västberga genom bygget av Zon 1. Även den blev snabbt fullbelagd. Vi har gått med en rasande takt i Stockholm och framförallt på co-location.

Efter bara två år var det dags att bygga ut Zon 2, så det var bara att ta kontakt med Coromatic igen.

Den nya zonen är mer än dubbelt så stor som den tidigare och rymmer mellan 80 till 100 rack, varav de flesta är helrack.

 

Case study GelSYS - Coromatic

 

— Coromatic har varit väldigt proaktiva och sålde in att de ville driva hela projektet. Det var perfekt för oss eftersom vi hade mycket att göra och ville koncentrera oss på andra saker. Vi fick en aktör som kunde ge oss ett fast pris och ta oss från a till ö.

 

Problem är till för att lösas

Till glädje för GleSYS är Zon 2 redan fylld till cirka 80 procent. På frågan om vad som var den stora utmaningen under byggnationen, svarar Glen Johansson:

— Det var definitivt kyla och reservkraft. Vi har väldigt bra lokal men lite plats utomhus, så det var många diskussioner och ett antal lösningar som lades fram innan vi kom till målet. Men allt har blivit jättebra.

— Vi fick även ett problem längs vägen när det visade sig att vi var tvungna att bryta elen då vi byggde ut Zon 2. Det sade vi absolut nej till eftersom driften i det befintliga datacentret inte fick äventyras.

I mina tankar snurrade installation av ställverk med transformatorer och allt. Då utmanade vi Coromatic och tänkte lite själva.

 

Case study GelSYS - Coromatic

 

Tjänsten som får kunden att koppla av

Något GleSYS inte vara sena att nappa på var tjänsten As a service, vilket innebar att Coromatic levererade reservkraft och UPS som en tjänst.

– Den främsta anledningen är att vi fick en finansiering av det hela och vet vad det kostar månadsvis framöver. Det hjälpte oss även att kunna göra en större installation än vad vi hade tänkt från början.

Vi kan växa med den lösningen och planera för nästa zon i vår utveckling. Kraftbiten ligger ganska långt från vår egen verksamhet med nätverk och servrar, så det är jätteskönt att ha en aktör som äger och förvaltar de bitarna.

 

Ett samarbete med två vinnare

Samarbetet mellan GleSYS och Coromatic löper vidare och diskussioner om framtiden är levande på agendan.

— Vi har kunnat luta oss en hel del på Coromatics erfarenhet, menar Glenn Johansson. Jag pratar ofta med dem om högt och lågt. Vi försöker planera ett par år framöver och då är det bra att kunna förankra om en tanke är möjliga att genomföra och diskutera olika lösningar.

— Här på GleSYS har vi en nära relation med Coromatic och jag känner att de vill vårt bästa. Jag kan säga att den investering vi gjorde initialt 2011 hade vi inte kunnat göra utan Coromatics hjälp.

De kunde identifiera exakt vad vi behövde i det läget och övertygade oss om att göra en större investering än vi trodde vi mäktade med genom att presentera en finurlig finansiering. Sedan förvaltade vi det väl och fick en rejäl skjuts framåt.

När GleSYS träffade Coromatic 2011 visade bokslutet från 2010 en omsättning på 6,8 miljoner. För år 2015 pekar siffran mot en omsättning runt 53 miljoner för GleSYS.


Kontakta oss

Samtycke