Autoliv – Komplett serverhall på två månader

Som chef för IT-avdelningen på bilsäkerhetsföretaget Autolivs huvudkontor i Stockholm, var Mikael Marbenius uppdrag solklart när kontoret skulle flytta till nya, helrenoverade lokaler ett kvarter bort: att få ett nytt serverrum på plats.

 

Case study - Autoliv - Coromatic

 

Tajt tidsplan

Mikael Marbenius började upphandlingen av det nya serverrummet i början av juli, vilket redan från början innebar ett tajt tidsschema eftersom inflyttningen var planerad till den 1:a december. IT-avdelningen hade dessutom en önskan om att provköra systemet en vecka innan flytten, för att se att det fungerade.

När Coromatic i början av augusti, fick uppdraget att leverera ett komplett serverrum åt Autoliv, hade tidsplanen krympt till tre månader. Renoveringen av den nya byggnaden minskade sedan tidsmarginalen med ytterligare fyra veckor. Våningsplanet där den nya serverhallen skulle ligga var nämligen inte färdigställd förrän i början av september.

 

Många funktioner på liten yta

Två månader var alltså den tid som återstod för Coromatic att färdigställa en komplett serverhall utifrån ett tomt rum i Autolivs nya kontorslokaler. Utrymmet som IT-avdelningen tilldelats för sitt nya serverrum var kanske inte vad IT-chefen och hans medarbetare själva hade valt om de fått önska, men Mikael Marbenius menar att de helt enkelt ”fick göra det bästa av situationen”.

 

Även fastighetsnät och IT-flytt

Det var många funktioner som skulle få plats på liten yta. Husets konstruktion gjorde att inredningen fick placeras på ett annat sätt än den ursprungliga ritningen, men i övrigt flöt projektet enligt plan.

I upphandlingen ingick projektledning, all relevant inredning såsom kyla, el, släck, övervakning, rack, pdu:er och installationsgolv.

Ett avbrott i denna IT-infrastruktur är därför samhällskritiskt. Under projektettiden utökades uppdraget till att även omfatta fastighetsnät och IT-flytt.

 

Case study - Autoliv - Coromatic

 

Varför anlitade ni Coromatic för er IT-flytt?

– Vi ville ha så lite störningar som möjligt.

Vi behövde fokusera på att få igång systemet istället för att fokusera på flytten, motiverar Mikael Marbenius upphandlingen.

 

Vad uppskattade du mest under projektet?

— Att jag kunde lämna över ansvaret till Coromatic. Även om vi var delaktiga i processen så skötte projektledaren alla kontakter med bygget och underleverantörerna. Det var skönt att köpa en färdig produkt, ett komplett serverrum inklusive projektledning.

 

Varför valde ni Coromatic som leverantör?

— Dels hade vi arbetat med er tidigare och för att ni kom med bra lösningar. Men det var nog helheten, att vi kunde få alla delarna vi behövde från en och samma leverantör.

 

Vardag i de nya lokalerna

När Coromatic ringer upp Mikael Marbenius ett par månader efter flytten ber han att få återkomma en annan dag, de har ett systemfel som måste åtgärdas bums, en IT-chefs vardag.

— Men var inte orolig, skyndar han sig att till-lägga, det har inget med ert jobb att göra, vi är helnöjda.

När vi talas vid ett par dagar senare säger han att det är först nu, efteråt som han insett hur bra projektet var.

— Jag var så fokuserad på att allt skulle gå bra under resan för att inse det då, avslutar Mikael Marbenius som numera driver sin IT-avdelning 500 meter från huvudkontorets tidigare adress.

 

Om Autoliv

Autoliv Inc. är världens ledande bilsäkerhetsföretag. Företaget utvecklar och tillverkar bilsäkerhetssystem till alla större biltillverkare i världen och har mer än 80 anläggningar med cirka 48.000 medarbetare i 29 länder.


Kontakta oss

Samtycke