Fido

Ett futuristiskt datacenter

Vi ville lyfta fram datacentret istället för att dölja det. Datan är ju kärnan i vår verksamhet. När Fido, animeringsföretaget som gett liv till såväl Tele2- Frank som till vampyreffekterna i ”Låt den rätta komma in”, köptes upp av Forestlight Entertainment blev flytten från det urväxta tegelhuset i Eriksdal ett faktum. Hela mediekoncernen skulle nu sitta tillsammans i nybyggda Monopolet på Söder i Stockholm. Flytten blev också början på ett datacenterbygge av sällan skådat slag.

 

Case study - Fido - Coromatic

 

En idé som tagen ur en film

Fredrik Limsäter på Fido hade jobbat med Coromatic redan när de byggde det gamla datacentret i Eriksdal och såg det som en självklarhet att använda Coromatic även denna gång.

Som ett stort fan av den futuristiska looken och med inspiration från filmer såsom 2001 och Starwars gick Fredrik till Coromatic med orden ”nu har vi chansen att göra något riktigt coolt”.

Coromatics Tommy Jansson nappade genast på den något annorlunda designidén – att visa upp datacentret bakom glas istället för att bygga in det bakom en gipsvägg.

Tillsammans skapade de en visuell, futuristisk identitet åt animeringsjättens datacenter, en identitet som lyses upp av rökiga ledljusdioder i olika färger och som stolt visas upp i receptionen för nyfikna besökare.

— Vi ville lyfta fram datorhallen istället för att dölja den – datan är ju själva kärnan i vår verksamhet, förklarar Fredrik Limsäter.

 

Glasvägg – inte en självklarhet

Med Coromatics hjälp planerade man för det designade datacentret, men det var många faktorer att ta hänsyn till. En glasvägg istället för en gipsvägg innebär automatiskt vissa svårigheter, bland annat är brand- och trycksäkerheten en utmaning.

Efter en noggrann utredning hittade man till slut ett glas som levde upp till alla hårt ställda krav. Även om budgeten sprack på köpet tyckte Fido att upplevelsen var värd det.

 

Raksträcka mot säker data

Byggarbetet sattes igång i augusti och stod ståtligt nyckelklart den sista veckan i september, till och med innan resten av huset var färdigbyggt. Förutom själva bygget hjälpte Coromatic även till med ett nytt fastighetsnät, vid inflyttningen var allt därmed helt driftklart. För att inte lämna Fredrik och Fido utan helt torrt på fötterna föregicks inflyttningen av en utbildning.

Fido tecknade även ett serviceavtal med Coromatic, som täcker service av kyla, el, släcksystem och alla övriga installationer två gånger varje år. Den dagliga driften av datacentret sköts av Forestlight Entertainments egen teknikavdelning, men Fido har även tecknat ett jouravtal som innebär att Coromatic finns tillgängliga dygnet runt. Fido och Forrestlight Entertainment tar upp två våningar i Tobaksbolaget och delar på datacentret, även om cirka 95 procent av utrustningen tillhör Fido.

De andra bolagen inom mediekoncernen är inte lika tekniskt beroende som just Fido, men deras säkerhetskrav har höjts och servrarna är idag helt skyddad till skillnad mot tidigare när den tidigare stod placerad i förråd och garderober.

 

Case study FIDO - Coromatic

 

Gästerna möts av filmens värld

I den nya fräscha receptionen möts nu kunderna, alltifrån världens största filmproducenter till Sveriges viktigaste reklambyråer, av ett datacenter som väl representerar vad Fido är; futuristiska, datatunga och effektskapande.

— Det är en fantastisk icebreaker i nya möten, för att inte tala om ett visuellt sätt att berätta vad det egentligen är vi gör.

Med Coromatics hjälp blev en annorlunda idé tillslut ett designat datacenter – och det var raksträcka hela vägen dit. ”Mycket krånglade under bygget – men aldrig datacentret. Jag har känt mig lika trygg som jag vet att vår serverdrift är, avslutar Fredrik.