Coromatic säkrar pålitlig drift och redundans för Umeå kommun
Umeå kommun spelar en viktig roll i Norrlands utveckling som både universitets- och residensstad i Västerbotten. Med omkring 15 000 anställda är kommunen regionens största arbetsgivare och medarbetarna har en avgörande roll i att leverera samhällsservice för både kommunen och regionen som helhet.
Datacentren är kritiska för att hela Umeåregionen ska fungera
Umeå kommun har en omfattande digital infrastruktur, inklusive ett stadsnät och redundanta datacenter. Dessa är grunden för driften av kommunens digitala tjänster. Som i de flesta kommuner är digitala tjänster centrala för att upprätthålla och utveckla samhällsservicen. Det gäller för alla delar av verksamheten; från vård och omsorg till skola och utbildning, byggärenden, socialtjänst och mycket mer.
– Förutom kommuninvånarna och de kommunala bolagen i Umeå, använder flera angränsande kommuner i Umeåregionen våra datacenter som bas för sina verksamheter, berättar Pär Näsholm, byggprojektledare och teknikansvarig för el- och tele på Umeå kommuns fastighetsavdelning som tillsammans med kommunens IT-avdelning ansvarar för den digitala infrastrukturen.
– Totalt har systemen som levereras från Umeå kommuns datacenter ungefär 500 000 användare. Det känns givetvis väldigt bra att vi kan samverka, tillägger Pär Näsholm.
Kontinuerlig drift är avgörande för samhällskritisk information
Stora mängder samhällskritisk information och flera tjänster lagras och drivs från kommunens datacenter. Ett avbrott i datacenterverksamheten skulle snabbt leda till omfattande störningar i hela regionen. På grund av detta är datahallarna och de system som tillhandahålls byggda för att vara redundanta.
– Om ett datacenter mot förmodan skulle gå ner, fortsätter verksamheten sömlöst från det andra datacentret, förklarar Pär Näsholm.
Vid normal drift drivs datacentren av el från det lokala nätet men de är även utrustade med avancerade system för att säkerställa driften vid ett elavbrott. Med redundanta UPS-lösningar (Uninterruptible Power Supply) som tillhandahåller avbrottsfri kraft, säkerställs hanteringen av kortare avbrott och kompletterande reservkraftlösningar kan generera kontinuerlig strömförsörjning så länge det behövs.
Som en del av sin kontinuitetsplanering genomför Umeå kommun regelbundna översyner av utrustningen och vid den senaste översynen identifierades ett behov av att modernisera UPS-lösningarna.
Lokala servicetekniker från Coromatic – bara ett samtal bort
Efter en upphandling av lösningar för avbrottsfri kraft valdes Coromatic som leverantör, då företaget bäst motsvarade kommunens krav både vad gäller funktion och service.
– Coromatics expertis, lösningar och tjänster när det kommer till att säkra kraft och kommunikation för samhällskritiska verksamheter är avgörande för driften av vår digitala infrastruktur, säger Niclas Winsa, IT-infrastrukturspecialist på Umeå kommun och ansvarig för kommunens datacenter.
Utöver lösningar för avbrottsfri kraft samarbetar kommunen med Coromatic kring service och underhåll av både UPS och reservkraft. Genom avtalet har kommunen löpande underhåll, service och tillgång till Coromatics lokala servicetekniker dygnet runt.
– Det är tryggt att Coromatics servicetekniker finns till hands vid behov, säger Pär Näsholm.
Nycklar till framgång – samarbete, test, organisation och tid
På Umeå kommun arbetar IT-avdelningen, fastighetsavdelningen och Coromatic i ett nära samarbete för att säkra den dagliga driften och möjliggöra hantering av framtida utmaningar.
– Med tanke på det osäkra omvärldsläget och den ökande digitaliseringen ökar kraven på driftsäkerhet för kritisk infrastruktur. Detta reflekteras också i kommande krav från bland annat Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) samt den kommande cybersäkerhetslagen (Sveriges genomförande av NIS2-direktivet). I detta sammanhang är det viktigt att samarbeta med kompetenta partners, vilket vi gör med Coromatic, förklarar Niclas Winsa.
Alla kommuner och myndigheter står inför liknande komplexa utmaningar när det gäller att säkra kraft och kommunikationsdriften. När Niclas Winsa och Pär Näsholm på Umeå kommun summerar sina viktigaste lärdomar pekar de på fyra principer att arbeta efter:
1. Samarbeta inom kommunen
Ofta är många parter inblandade i arbetet med att säkra kraftförsörjning och kommunikation. I Umeå kommun ingår IT-avdelningen, fastighetsavdelningen, det lokala energibolaget samt alla användare och kunder. Ett effektivt samarbete ligger till grund för att identifiera tillgänglighetskraven för olika system och vilka lösningar som krävs för avbrottsfri kraft.
2. Testa
Det är avgörande med regelbundna tester för att säkerställa att verksamhetens sammantagna avrbottshantering fungerar. Detta inkluderar att testa om systemen fungerar effektivt både när de drivs av UPS och reservkraft. Efter varje test bör man utvärdera vad som kan förbättras och anpassa beredskapen därefter.
3. Organisation
Vid ett avbrott är det viktigt att alla medarbetare har tydliga roller. I Umeå har kommunen byggt en organisation med kompetens från både fastighets och IT-sidan som samarbetar med servicetekniker från Coromatic om ett avbrott i driften skulle uppstå.
4. Köp tid vid avbrott
Vid ett pågående avbrott är det viktigt att det finns tillräckligt med tid för att identifiera orsaken till avbrottet och vidta åtgärder för att avhjälpa det. Det är därför nödvändigt att lösningar för avbrottsfri kraft och reservkraft dimensioneras korrekt. I Umeå kommun har exempelvis UPS-lösningar dimensionerats för en något längre drifttid än standard.
Skarpt läge visar att lösningen säkrar avbrottsfri kraft
Under årens lopp har kommunen fått möjlighet att testa de redundanta lösningarna i skarpt läge, något som har visat att valda UPS-lösningar fungerar effektivt.
– Det bästa kvittot får vi när ett avbrott faktiskt händer. Vi kan konstatera att, trots oplanerade elavbrott, har vi inte haft någon nedtid i våra system. Våra redundanta UPS-lösningar har fungerat precis
som planerat, avslutar Pär Näsholm.